Czy już wiesz jak się czuje Twoje dziecko w tym dniu?

Pierwszy dzień w szkole, jest jak pierwszy dzień w nowej pracy.

 Czy już wiesz jak się czuje Twoje dziecko w tym dniu?

Dzieci już w poniedziałek 2 września powitają swoje nowe szkoły, klasy i nauczycieli. Przejście z edukacji przedszkolnej do edukacji szkolnej jest olbrzymią zmianą dla dzieci oraz dla rodziców. Przedszkolna organizacja życia jest diametralnie różna od życia szkolnego, co może wywoływać w dzieciach stres i lęk przed tym co nowe i nieznane. Takie uczucia jak niepewność, strach, niepokój są uczuciami naturalnymi w takiej sytuacji. Zastanawiałeś się kiedyś jak sie czujesz w pierwszym dniu nowej pracy? Twój maluch, prawdopodobnie, odczuwa bardzo podobne emocje. Dla niego jest to również pierwszy dzień w nowym miejscu, w którym będzie oceniany i nagradzany lub karany za osiągnięcia w nauce. Dzieci, podobnie jak dorośli zastanawiają się czy odnajdą się w nowej rzeczywistości, czy sprostają wymaganiom, czy są wystarczająco dobre, czy koledzy ich polubią i czy trafią na fajna wychowawczynię ( u dorosłych jest to oczywiście “fajny szef”). W tym pierwszym dniu, kiedy maluch zakłada białą koszulę i granatowe spodnie/spódniczkę, odczuwa charakterystyczny ucisk w brzuchu, pocą mu sie ręce, serce szybciej bije. Czy pamiętasz co pomogło Ci przetrwać swój pierwszy dzień w nowej pracy? Jak dużo czasu potrzebowałeś,  żeby zaaklimatyzować się w nowym otoczeniu? Czy wiesz jak możesz pomóc swojemu dziecku przetrwać pierwsze, trudne dni w szkole?

Oto kilka rad, które mogą pomóc zarówno rodzicom jak i dzieciom zaaklimatyzowanie się w rzeczywistości szkolnej:

  1. Zanim nadejdzie pierwszy dzień szkoły, rodzice mogą rozmawiać z dzieckiem o tym, jak sobie wyobraża szkołę, co o niej wie, czego się obawia. Jeśli maluch ma jakieś pytania i wątpliwości, jest to dobry czas na udzielanie odpowiedzi. Warto również odnsić sie do własnych wspomnień z okresu szkolnego – dzieci bardzo lubią słuchać opowieści rodziców na temat ich własnego dzieciństwa 🙂 Wcześniej wybierz się na spacer z dzieckiem i pokaż mu budynek szkoły.
  1. Przygotuj wspólnie z dzieckiem kącik do nauki, wybierzcie razem biurko, krzesło, zeszyty, przybory szkolne, plecak, piórnik. Niech dziecko „poczuje” przygotowania o szkoły i aktywnie w nich uczestniczy.
  1. Pierwszy dzień w szkole powinien być dniem miłym i radosnym. Wstańcie wcześniej, nich maluch ma czas na przygotowanie i celebrowanie tego dnia. Zróbcie specjalne, wybrane przez dziecko, śniadanie, podkreślajcie swj dobry nastrój i ekscytacje – tylko pamiętajcie…nie nadmiernie 🙂 Po pierwszym dniu szkoły warto pójść wspólnie na lody, do kina, na spacer.
  1. Warto również, dzień wcześniej, przygotować wspólnie z dzieckiem ubranie i spakować plecak. Nie wyręczajmy dziecka, niech dziecko uczestniczy w przygotowaniach…z pewnością to zaprocentuje to w przyszłości większą samodzielnością. Poranny pośpiech może wywołać niepotrzebny stres i niepokój.
  1. Pożegnanie z dzieckiem to jedna z najtrudniejszych chwil, zarówno dla dziecka jak i dla rodziców, dlatego powinno być czułe i serdeczne, ale konkretne i krótkie. Im dłużej przedłużamy, tym dziecko gorzej będzie znosiło rozstanie. To co najważniejsze to, poinformowanie dziecka o tym, kiedy i kto po niego przyjdzie. W tym wieku poczucie czasu jest dla dziecka abstrakcyjne, dlatego unikajmy zwrotów typu „niedługo”, „po południu”, „za kilka godzin”. Lepiej powiedzieć „po obiedzie”, „w czasie długiej przerwy”, „po ostatniej lekcji”. Pamiętaj…zawsze dotrzymuj słowa!!!
  1. Zanim rozpocznie się szkoła, warto powiedzieć dziecku, że szkoła nie jest w życiu najważniejsza i nauka ma przynosić mu wiele przyjemności i radości, chociaż oczywiście będzie to również dla niego wysiłek. Dziecko powinno usłyszeć, że nie musi od razu wszystkiego umieć i wiedzieć, że będą dzieci, które będą potrafiły coś więcej bądź mniej od niego i to również jest porządku. Każdy uczy się w swoim tempie.
  1. Warto również porozmawiać z dzieckiem o emocjach, jakie mogą dziecku towarzyszyć w nowym środowisku szkolnym. Wasz maluch może czuć radość, ekscytacje, ciekawość ale również lęk, niepewność, strach przed oceną ze strony rówieśników i nauczycieli. Może czuć się przytoczony ilością uczniów w szkole, zagubiony w nowym systemie nauki. Dzieci często również mają trudności ze skupieniem uwagi, wykonywaniem poleceń i dostosowaniem się do nowych zasad i norm. Wszystko to jest naturalne i powinno być akceptowane przez rodziców, ważne jest, aby swobodnie o tym rozmawiać i wspólnie szukać rozwiązań.
  1. W zwiększeniu pewności siebie i lepszej aklimatyzacji w szkole pomoże zwiększanie samodzielności dziecka. Nie wyręczaj swojego malucha…to już nie przedszkolak a uczeń pierwszej klasy. Niech dziecko, pod Twoją kontrolą, wybierze ubranie na następny dzień, spakuje plecak, uzupełnij samodzielnie plan lekcji, wybierze drugie śniadanie itp.
  1. Nie pytaj dziecka „Jak było w szkole?”, „Czy byłeś dzisiaj grzeczny?”. Zapytaj „Jak się dzisiaj czułeś?”, „Jak Ci minął dzień?”. Taki zwrot przekierowuje uwagę na to co jest najważniejsze, czyli samopoczucie i stan emocjonalny. Jeśli wydarzyło się coś ważnego dla dziecka w danym dniu, z pewnością się z Tobą tym podzieli. Okazuj zainteresowanie, przestań wykonywać inne czynności, podaruj dziecku kilka minut skupiając całą swoją uwagę na rozmowie z nim.
  1. Współdziałaj z nauczycielem. Unikaj krytyki nauczycieli przy dziecku. Pomóż swojemu maluchowi w zapoznaniu się z nową wychowawczynią. Rodzic i nauczyciel mają wspólny cel – edukację dziecka w przyjaznej atmosferze, traktuj go więc jak sprzymierzeńca a nie wroga. To nauczyciel spędza z Twoim dzieckiem połowę dnia, poznaje go z zupełnie innej strony niż Ty je znasz,  co z tym idzie może stać się źródłem wielu cennych informacji.
  1. Po całym dniu w szkole, warto zaproponować dziecku aktywność fizyczną. Może to być jazda na rowerze, plac zabaw, spacer, gra w piłkę itp. Taka forma aktywności nie tylko pomoże dziecku rozładować stres i napięcie ale również spowoduje wydzielanie endorfin, co poprawi dziecku humor i pomoże poradzić sobie z negatywnymi emocjami. 

Magdalena Kaczmarczyk

Psycholog dziecięcy, psychoterapeuta, pedagog, terapeuta systemowy, na co dzień pracuje z rodzinami i wspiera rodziców i nauczycieli w budowaniu empatycznych i konstruktywnych relacji z dziećmi, w pracy kieruje się nurtem porozumienia bez przemocy, rodzicielstwa bliskości i teorią uważności.